Umrah dan Ziarah 2017 : Selamat Tinggal Kota Makah

Selama empat hari berada di Kota Suci Makah. 9hb Disember 2017, hari ini kami akan meninggalkan kota yang menjadi cita-cita seluruh umat Islam. Alhamdulillah kami diberi kesempatan menjejak kaki di bumi suci penuh barakah ini. Disamping beribadat dan mengerjakan Umrah, berbagai tempat diziarah yang mencatat berbagai peristiwa perjalanan dakwah Baginda Rasulullah.

Islam yang kita nikmati ini bukan tugas mudah untuk disampaikan. Banyak air mata yang mengalir, banyak darah yang tumpah dan banyak nyawa yang syahid. Dengan ziarah dan ibadat yang kami lakukan, aku mohon kepada Mu ya Allah jadikanlah kami insan-insan yang bertakwa dan beriman kepada MU dan mencintai Rasul Mu, Nabi Muhammad SAW.


Semalam, semua barang telah di kemaskan. Seusai solat subuh dan bersarapan. Kami mengenakan Ihram untuk melakukan Tawaf Selamat Tinggal, Tawaf Wada' (Tawaf Wada tak perlu pakai ihram tapi ketika ini cuma yang berihram sahaja dapat masuk kedataran Kaabah sebab pembaikan Telaga Zam Zam. Tawaf di dataran lebih cepat. Moga Allah mengampunkan dosa kami). Selesai Tawaf Wada pakat-pakat tukar pakaian dan turun menunggu bas. Ketika ini mesti patuh pantang larang untuk meninggalkan Kota Makah.

Hampir tengahari kami bertolak ke Jeddah dan akan pulang ke Malaysia dari airport sana.

Ya Allah ya tuhanku, jangan jadi ini tang terakhir kami sampai kesini, jemputlah kami datang menjejak kaki dan beribadah di bumi barakah Mu lagi. Amin.
[ Pautan Perjalanan Umrah Keluarga pada 30/11/2017-10/12/2017 bersamaan 11 hingga 21 Rabiulawal 1439H ]

1. Perjalanan Dari KL Ke Madinah
2. Ziarah Sekitar Masjid Nabawi
3. Ziarah Masjid Quba, Ladang Kurma dan Syuhada Uhud
4. Ziarah Istana Urwah dan Kota Yahudi
5. Ziarah Dar AL Madinah Museum
6. Perjalanan Ke Makah
7. Ziarah Kota Taif - Alkur Amusemnet Park, Kereta Kabel
8. Ziarah Kota Taif - Pasar Buah, Kilang Ros, Masjid AbdullahIbn Abbas
9. Ziarah Kota Taif - Masjid Siku, Masjid Addas
10. Ziarah Ja'aranah
11. Ziarah Hudaibiyah
12. Ziarah Sekitar Masjidil Haram
13. Selamat Tinggal Kota Makah
14. Kota Jeddah
15. Pulang Ke Malaysia


Catatan ini merupakan kenangan kami mengerjakan ibadat Umrah dan Ziarah pada tahun 2017/ 1439H. Bukan ditulis untuk berbangga diri atau riak dengan peluang menjadi tetamuNya. Mohon dijauhkan dari sifat-sifat tersebut. Catatan ini juga bukan panduan mengerjakan Umrah dan apa yang ditulis berkemungkinan ada kekurangan dan kesilapan oleh itu diminta sesiapa yang membacanya dapat memberi teguran. Kepada pembaca doakanlah ibadat yang telah kami lakukan diterima oleh Allah SWT dan dijemput lagi kami kesana.


No comments:

Post a Comment